Op het embleem van de Aikido Auvergne Juku Dojo is de raaf van Kumano te zien.
Raven nemen in elke oude cultuur een bijzondere plaats in.
In de Noorse sagen zijn de twee raven Huginn en Muginn de boodschappers van
Odin. Bij dageraad verlaten zij Asgard en vliegen over de wereld om nieuws over
de mensen te vergaren. Odin heeft hen het vermogen om te spreken gegeven zodat
zij hem verslag kunnen doen van alles dat zij in de wereld hebben gezien en
gehoord. Als we kijken naar de betekenis van de namen van deze raven dan blijkt
dat de naam Huginn etymologisch verwant is aan het Nederlandse woord heugen en
geheugen. De naam Muginn is etymologisch verwant aan het Engelse Mind.
Wanneer Odin ten strijde trekt op zijn paard Sleipnir dan
volgen de raven hem, net als zijn wolven Geri en Freki. Om die reden worden de
raven ook geassocieerd met de strijd en de dood. Als Odin’s paard gewond raakt
zijn het echter de raven die hem helpen helen van zijn wonden. Raven worden dus
ook geassocieerd met geneeskracht.
In de oude Keltische verhalen zijn de raven meestal boodschappers
tussen de mensen en de goden. In de
Ierse mythen worden ze vooral geassocieerd bij de godinnen van oorlog en dood,
maar in de Keltische verhalen van het vasteland lijken ze een andere band te
hebben met mensen en goden. Zo wordt de Keltische godin Nantosuelta, godin van
de zonovergoten vallei, van de natuur, de aarde, water, vuur, vruchtbaarheid,
huiselijkheid en welvaart vaak afgebeeld met een staf met daarop een huisje,
met een kruik voor plengoffers, met een bijenkorf en met honingraten. Ze wordt
vergezeld door een raaf. Hier staat de raaf voor de saamhorigheid van een
familie of groep en lijkt het bedoeld te zijn als symbool voor vruchtbaarheid,
voor leven geven.
In de cultus van Mythras, een mysterie-geloof dat zeer
populair was bij de Romeinse soldaten, doorliep de ingewijdene zeven
verschillende stadia. De eerste daarvan was de Raaf.
In Japan kennen ze de karasu-tengu, tengu die minimaal het
hoofd en de vleugels van een raaf of kraai hebben. Soms zien ze er in het
geheel uit als een raaf en ze bewegen ook als raven. Zij helpen de Dai tengu,
lange mannen met rode gezichten en lange neuzen die over allerlei bijzondere
gaven beschikken, zoals het oproepen van een tyfoon met behulp van hun uit
ravenveren gemaakte waaier. De Dai tengu worden geassocieerd met de yamabushi,
de boeddhistische monniken die door de bergen trekken. De karasu-tengu staan
bekend als plaaggeesten, vooral voor hen die kwade bedoelingen hebben, ze
beschikken over magische krachten en zijn ongekend goede zwaardvechters.
Karasu-tengu zijn daarom ook de beschermgeesten van serieuze beoefenaars van
Budo (niet serieuze beoefenaars ondervinden slechts ergernis en hinder van
hen). Fameus zijn de verhalen van Ushiwakamaru die op jonge leeftijd onderricht
krijgt in Budo van de Dai tengu en de karasu-tengu als sparringspartners heeft.
In de regio Kumano staat de Yatagarasu, een grote raaf van
acht span breed, symbool voor de kami van Kumano. Het bijzondere is dat de raaf
beschikt over drie poten. Deze drie poten staan symbool voor de gewichtigste
deugden die de goden aan de mensen overdroegen; chi – wijsheid, inzicht, jin –
menselijkheid, mededogen, liefde en yuu – moed. Aikido shihan Motomichi Anno sensei zei
hierover: “It is essential that we bring all three spirits (courage, wisdom and
compassionate love) together. Love alone is not enough. You need strength. You
need courage. You also must have effective technique. And you need to have a
heart that brings people together in harmony and gives joy to others.”
Als symbool voor Kumano kom je de Yatagarasu overal in de
streek tegen. In de Shinto-schrijnen zijn omamori verkrijgbaar met de
Yatagarasu er op afgebeeld. Het nationale voetbalteam van Japan heeft de
Yatagarasu als embleem gekozen, zodat deze als gids de bal kan helpen om het
doel van de tegenstander te vinden.
In de Kojiki wordt verhaald hoe de Yatagarasu als
boodschapper van de goden de legendarische eerste keizer van Japan Jimmu als
gids dient. Jimmu land op de kust van Kumano, nabij Shingu, en trekt op naar
het land dat later bekend zal staan als Yamato. Hij raakt echter de weg kwijt
en de goden besluiten hem terzijde te staan en sturen de Yatagarasu die hem
weer op het juiste pad weet te krijgen. Zo staat de Yatagarasu nog altijd
bekend als een beschermgeest die steun biedt aan een ieder die het juiste pad
dreigt te verliezen.
Tom Verhoeven
Auvergne, herfst 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten