De meeste Aikido-dojo kennen vijf kyu-graden;
gokyu, yonkyu, sankyu, nikyu en ikkyu. Na het behalen van deze graden volgen de
dan-graden. Het kyu-stadium geldt als de voorbereiding, het is de aanloop naar
de berg, het is nog niet de klim zelf. In het kyu-stadium leert men zich de
basistechnieken van Aikido eigen te maken. Deze basistechnieken (kihon-waza)
hebben hier nog een vaste vorm waar de leerling niet vanaf wil wijken. Het is
ook het stadium waarin de leerling zich de gedragsregels (reigi) van de dojo en
van Aikido probeert te doorgronden en leert toe te passen. Bij het toekennen
van een graad wordt even zo zeer naar de vaardigheid in de technieken als naar
de correcte toepassing van de reigi gekeken.
Voor wie pas is begonnen op het pad van Aikido
heeft de beoefening van krijgskunst aanvankelijk niet veel van een begaanbaar
pad, maar eerder iets van een web aan draden waarin men middenin terecht is
gekomen. Hier en daar lijkt er een structuur te herkennen te zijn in het web,
maar als men trekt aan een loshangend draadje dan kan het gebeuren dat men met
een geheel onverwachte zijde van de kunst geconfronteerd wordt die leidt tot
nieuwe inzichten – maar even zo goed kan men onverwachts geconfronteerd worden
met een nagenoeg onontwarbare kluwen draden die schijnbaar tot niets leiden.
Soms ziet de beginnende aikidoka in het web een draad die hem bijzonder
fascineert. Het liefst zou hij al het oefenmateriaal waar hij op dat moment mee
bezig is willen laten vallen om deze ene specifieke draad te volgen. Hij trekt
aan de draad om het proces te versnellen en probeert zijn leraar er van te
overtuigen dat hij het begrepen heeft en dat dit de enige echte draad is die
iedereen eigenlijk nodig heeft en zou moeten volgen. Maar zijn leermeester
toont hem slechts een andere draad en de aikidoka beseft dat hij het misschien
toch nog niet helemaal begrepen heeft. Sommige draden lijken specifiek
ontworpen om de beginner te laten struikelen. De rol van de leraar is voor de
beginner ook niet geheel duidelijk; soms lijkt hij te helpen door structuren
van het web te tonen, soms lijkt het er juist meer op alsof de leermeester de
draden expres door elkaar haalt – alsof de leermeester er eerder op uit is de
leerling aikidoka tegen te houden en te belemmeren in zijn groei dan hem
daadwerkelijk te helpen. Maar dan gaandeweg ontdekt de beginnende aikidoka als
vanzelf meer en meer de structuur van Aikido , de loshangende draden blijken
deel uit te maken van een samenhangend geheel dat de beginner aanvankelijk niet
kon overzien. De vele draden leiden nu niet langer tot verwarring, maar geven
eerder steun, helpen bij het oplossen van problemen en het herkennen van
variaties.
Als we de kanji voor kyu nader bestuderen dan zien we dat het opgebouwd is uit twee karakters – het ene karakter betekent “draad” en het andere karakter betekent “samenbrengen”.
Tom Verhoeven
Als we de kanji voor kyu nader bestuderen dan zien we dat het opgebouwd is uit twee karakters – het ene karakter betekent “draad” en het andere karakter betekent “samenbrengen”.
Tom Verhoeven
Auvergne, winter 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten