In de jaren
zeventig van de twintigste eeuw was het niet eenvoudig om een bekwame leraar
Aikido te vinden. En er waren ook nog niet veel boeken over Aikido verschenen.
Over Shinto en de nieuwe Shinto religie Oomoto die Aikido grondlegger aanhing
was al helemaal niets te vinden en juist daar wilde ik meer over weten. In het
begin van de jaren tachtig volgde ik de lessen van de Nederlandse kannushi Paul
de Leeuw die me niet alleen nieuwe inzichten gaven in Shinto, maar die me ook hielpen
de teksten van O Sensei die ik vanuit Japan toegestuurd kreeg beter te
begrijpen. Rond die tijd vond ik ook de biografie van Onisaburo Deguchi, de
leraar van Morihei Ueshiba O Sensei. En in de universiteitsbibliotheek bleek
toch meer over Shinto te vinden dan ik aanvankelijk dacht. Maar de Oomoto
religie leek toch een mysterie te blijven. Tot op een dag een pakketje uit
Japan arriveerde. Hierin bevond zich een boekje getiteld: an encounter
with Oomoto “The Great Origin”, a faith rooted in the ancient mysticism and the
traditional arts of Japan. Het boek
bleek geschreven te zijn door Frederick Franck, een schrijver – beeldend
kunstenaar geboren in Nederland, maar al heel lang werkend en woonachtig in
Amerika.
Frederick Franck kreeg wereldwijde bekendheid dankzij zijn boek “The Zen of Seeing, seeing/drawing as Meditation”. In dit boek benadrukt Franck dat men niet zo zeer moet kijken naar de omgeving, de wereld, maar dat men opnieuw moet leren te zien. Met kijken doelt hij dan op een rationele, objectieve, afstandelijke manier van kijken en oordelen en met zien meer op de directe ervaring van het zien. Die directe ervaring van het zien is van toepassing op het maken en ervaren van kunst.
Frederick Franck kreeg wereldwijde bekendheid dankzij zijn boek “The Zen of Seeing, seeing/drawing as Meditation”. In dit boek benadrukt Franck dat men niet zo zeer moet kijken naar de omgeving, de wereld, maar dat men opnieuw moet leren te zien. Met kijken doelt hij dan op een rationele, objectieve, afstandelijke manier van kijken en oordelen en met zien meer op de directe ervaring van het zien. Die directe ervaring van het zien is van toepassing op het maken en ervaren van kunst.
Bij het bezoeken
van een expositie van de kunstwerken van Onisaburo Deguchi in het Victoria and
Albert museum (dezelfde expositie is ook in Leiden te zien geweest) raakte hij
gefascineerd door de uitzonderlijk vormgegeven keramiek van Onisaburo Deguchi.
Toen hem een tijd
later werd verzocht om mee te helpen om een expositie van het werk van
Onisaburo Deguchi in Amerika te organiseren zegde hij meteen zijn medewerking
toe. Dit gaf hem de kans om zich meer te verdiepen in de achtergronden van de kunstenaar
en het zou uiteindelijk ook leidden tot een uitnodiging door Kyotaro Deguchi, de
kleinzoon van Onisaburi Deguchi en auteur van diens biografie, om naar Japan te
komen.
Bij het
binnenrijden van Kameoka, waar het centrum van Oomoto is gevestigd, was het
eerste dat hem opviel een affiche dat het voorjaarsfeest Setsubun sai aankondigde.
Het affiche toonde een groep rondvliegende kraaien, in Japan symbool voor de
komst van de lente, van ochtendgloren en van vreugde. De afbeelding was een
meesterwerk en Franck veronderstelde dat het om een eeuwenoud klassiek werk
ging. Het bleek gemaakt door de weduwe van Onisaburo Deguchi.
Gedurende zijn
verblijf temidden van de aanhangers van de oomoto werd hij steeds weer
doordrongen van de samenhang tussen kunst en religie. Onisaburu Deguchi was
niet alleen de geestelijk leider van de Oomoto geweest, hij was een visionair,
een dichter, een keramist, schilder, schrijver van parabels, voorspellingen en
korte verhalen, beeldhouwer. Hij was iemand met een ongebreidelde fantasie, een
pacifist die contacten onderhield met organisaties in de gehele wereld die met
elkaar gemeen hadden dat ze wereldvrede nastreefden. Hij was een creatieve
geest die een nauwe verwantschap voelde met
de Japanse religie-filosofie Shinto en de traditionele Japanse kunsten.
Hij moedigde de aanhangers van Oomoto kyo om zich te verdiepen in die traditie
en uiting te geven aan de verbondenheid met de natuur, het leven en het
goddelijke door middel van kunst. De relatie tussen kunst en religie, stelde
hij, is vergelijkbaar met die tussen broer en zus, tussen ouder en kind. Uit kunst
ontstaat religie, niet andersom, was zijn uitgangspunt. Dit leidde er toe dat
tal van kunstenaars zich om hem heen groepeerden, kunstenaars met een missie;
het promoten en beoefenen van kunst leidde tot een mystieke ervaring van het
goddelijke. Wanneer mensen over de gehele wereld die ervaring delen dan leid
dit tot wereldvrede.
Tot op de dag van
vandaag staat de Oomoto kyo bekend om het stimuleren van de traditionele
kunsten. Een daarvan is Aikido. Aikido grondlegger Ueshiba Morihei O Sensei was
een van de beroemdste leerlingen van Onisaburo deguchi. Frederick Franck
beschrijft de elegantie van een demonstratie van het aan Aikido verwante Shinwa
Taido, door leerlingen van Inoue, de neef van Ueshiba Morihei O Sensei.
In zijn boek
geeft Frederick Franck een beschrijving van Oomoto kyo. Hij gaat daarbij in op
de geschiedenis en de idealen van Oomoto. Voor de aikidoka klinken deze idealen
niet vreemd in de oren. Veel daarvan is terug te vinden in O Sensei’s filosofie
en uitleg over het doel van Aikido. Bij hedendaagse Aikido instructeurs ligt de
nadruk vaak op de effectiviteit van de techniek, op een bepaald principe dat de
techniek effectief maakt, zoals de buik als centrum, het hoofd als centrum, de
ruggengraat als centrumlijn, of een denkbeeldig punt tussen aanvaller en
verdediger als centrum. Of het gaat om discussies of een basisstand breed of
juist heel smal zou moeten zijn. Of men wil een onderscheid maken tussen
stijlen van Aikido, waarbij de ene stijl effectieve zelfverdediging zou zijn en
een andere stijl verweten wordt dat niet te zijn. Maar in al deze voorbeelden wordt
voorbij gegaan aan het werkelijke doel van Aikido zoals O Sensei dat toonde en
overdroeg. Dit boek van Frederick Franck beschrijft in heldere bewoordingen in
welke richting we als aikidoka horen te
gaan; Aikido als misogi, als norito en als authentieke, autonome kunst.
Tom Verhoeven
Auvergne, lente 2012
Frederick Franck. Oomoto "The Great Origin" .Cross Currant Paperback, West Nyack, N.Y. 10994. 1975 (herdruk 1978).
Frederick Franck. Oomoto "The Great Origin" .Cross Currant Paperback, West Nyack, N.Y. 10994. 1975 (herdruk 1978).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten