Op de vraag "wat is Aikido?" is vaak het antwoord zoiets als "een vorm van zelfverdediging" of "een Japanse vechtsport" of "een soort Judo". Maar dit soort antwoorden zijn onbevredigend en doen ook niet goed recht aan Aikido. Dit komt doordat geprobeerd wordt Aikido te herleiden tot iets anders, iets dat de lading niet helemaal dekt ook al zitten er elementen in die op zich kloppen. Een sake kommetje is van hetzelfde materiaal gemaakt als een theekom of een soepkom. Toch kun je van een sakekommetje niet zeggen dat het een klein soort soepkom is. Een auto is niet een een soort paard en wagen, maar dan zonder paard. En ook al noemen we het hout van appelbomen en kersenbomen allebei rozenhout; een appel is niet een soort kers. Het sakekommetje, de auto, de appel, de kers, zijn ieder voor zich een op zich zelf staand object, voortkomend uit een op zich zelf staande ambacht.
Dit geldt evenzeer voor Aikido. Het is een op zich zelf staande discipline, een authentieke kunst, ook al bevat het elementen die we ook terugvinden in andere vormen van Budo, in yoga, in chi kung, zen, etc.
De realisatie dat het om een oorspronkelijke kunst gaat maakt dat je anders kijkt naar Aikido; een techniek moet niet alleen effectief zijn, het moet er ook esthetisch uitzien, er moet een heldere connectie zijn tussen shite en aite, het moet het juiste tempo hebben, vloeiend en moeiteloos ogen, het moet verwondering oproepen, het moet enthousiasmeren. Kijken naar goed Aikido doet al meteen vermoeden dat er meer achter zit, dat het diepgang heeft, dat een glimp van het geheime en het verborgene heel even zichtbaar wordt.
Niet al deze elementen komen altijd onder alle omstandigheden tot uiting in een Aikido embu; maar het streven er naar hoort wel altijd aanwezig te zijn.
|
Tom Verhoeven, aite Kim Fok, kaiten nage, jaren negentig |
|
Oude dojo Leiden, seizoen 1987 - 1988 |
|
Bokken to hanbo, jaren negentig |
|
Bokken to hanbo, jaren negentig |
|
Dai gokyo variatie,1999 |
|
Dai nikyo, jaren negentig |
|
Irimi nage, jaren negentig |
|
Kokyu nage, aite Kim Fok |
Tom Verhoeven
Auvergne, zomer 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten